Usvojen Izvještaj o događajima za 2021. godinu.
U 2021. godini u Crnoj Gori prijavljeno je ukupno 166 događaja u civilnom vazduhoplovstvu, od kojih je jedan klasifikovan kao nesreća, bez ljudskih žrtava, zaključeno je u Godišnjem izvještaju o događajima za 2021. godinu, koji je usvojila Agencija za civilno vazduhoplovstvo. Cilj izrade ovog izvještaja jeste poboljšanje sigurnosti vazdušnog saobraćaja, utvrđivanje okolnosti i uzroka događaja, kao i promocija mjera za sprečavanje ponavljanja.
Ovu godinu je, kao i prethodnu, obilježio uticaj pandemije COVID-19 na nivo vazdušnog saobraćaja iznad teritorija Crne Gore i Srbije (vazdušni prostor u kome SMATSA doo pruža uslugu kontrole letenja), pa je u poređenju sa 2019. godinom obim saobraćaja na nivou nešto preko 60%. Ipak, došlo je do rasta od oko 40% u odnosu na 2020. godinu, što je jasan znak da se nivo vazdušnog saobraćaja oporavlja. Ukupan broj događaja od značaja za sigurnost vazdušnog saobraćaja, prijavljenih Agenciji u toku 2021. godine na teritoriji Crne Gore i u inostranstvu, u kojima su učestvovali vazduhoplovi registrovani u Crnoj Gori, je 166. Jedan događaj, nesreću, istraživala je Komisija za istraživanje nesreća i ozbiljnih nezgoda u civilnom vazduhoplovstvu.
Najviše prijavljenih događaja je iz tri kategorije:
- BIRD (Birdstrikes) – događaji kolizije ptice i vazduhoplova. Povećano prisustvo ptica je, između ostalog, uslovljeno osobenostima lokaliteta u blizini međunarodnih aerodroma (priroda, rezervati, kanjoni rijeka, velika površina pod vinogradom), ali i činjenicom da je Crna Gora na migracionom koridoru ptica na pravcu sjever – jug, kao i problemom divljih deponija i nekontrolisanog odlaganja smeća koje predstavlja izvor hrane za ptice. Dodatno, pauza u letenju izazvana COVID-19 pandemijom pogodovala je povećanom prisustvu ptica i divljih životinja u blizini aerodroma Podgorica i Tivat.
- Iz kategorije OTHR (other), koja uključuje sve događaje koji se ne mogu svrstati u neku od unaprijed određenih kategorija, izdvajaju se događaji povezani sa nestabilnim prilazima – UNST . Ovo su prijave koje dobijamo i kroz FDM aktivnosti (bez uticaja na let).
- A/C TECH (Aircraft technical failure or malfunction) – događaji povezani sa ispravnošću vazduhoplova (SCF-NP).
Analizirajući i druge kategorije u prijavljenim događajima identifikovan je relativno stabilan trend događaja koji se odnose na bezbjednost (SEC) gdje najviše ima događaja nastalih ometanjem laserom i unrully pax, događaji kategorije WILD, ATM događaji i sl.
Na osnovu svega iznijetog može se smatrati da je sigurnost vazdušnog saobraćaja u Crnoj Gori na prihvatljivom nivou pri čemu je neophodno da vazduhoplovni subjekti realno sagledavaju trendove sopstvenih operacija, identifikuju opasnosti, analiziraju rizike i predlažu mjere za umanjenje tako identifikovanih rizika. Ovakav pristup vazduhoplovnih subjekata omogućava stvaranje efikasnog sistema upravljanja sigurnošću, upravljanje svim analiziranim rizicima i efikasno praćenje trenda operacija vazdušnog saobraćaja u Crnoj Gori.
Agencija će kroz redovni nadzor i inspekcije provjeriti i utvrditi stepen implementacije navedenog, kao i postupanje vazduhoplovnih subjekata u skladu sa pozitivnim trendom sopstvenih operacija i identifikovanim opasnostima.